vasael.ir

کد خبر: ۱۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ - 28 April 2020
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۸

فقه بورس | صحت و عدم لزوم قرارداد آتی به معنای معاهده

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی، ضمن تبیین دلیل دوم قرارداد آتی به معنای معاهده، گفت: این عهد و پیمان صحیح و نافذ است و از روایات، صحت این عهد تصحیح می شود ولی لزوم آن اثبات نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علی عندلیبی در درسفقه بورس | صحت و عدم لزوم قرارداد آتی به معنای معاهده خارج فقه بورس و اوراق بهادار که در تاریخ ۱۲ آذر در مدرس مرحوم آیت الله تبریزی برگزار شد، به تبیین دلیل دوم قرارداد آتی به معنای معاهده پرداخت و به چند روایت که در باب وصیت آمده است استناد کرد. روایت مذکور را مورد بررسی سندی قرار داد و حکم به موثوق الصدور بودن آن کرد. 

وی در ادامه به بررسی روایت موثقه ابوبصیر اشاره کرده و آن را مورد نقد و بررسی دلالی قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی در نتیجه این عهد و پیمان را صحیح و نافذ دانست و از روایات، صحت این عهد را تصحیح کرد ولی بیان داشت که لزوم آن اثبات نمی شود زیرا که روایت دلالت ندارد که حق رجوع از عهد و پیمان دارد یا نه؟

استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان نتیجه دلیل دوم روایت را این گونه معنا می کند که: شما در این زمان طولانی قبل از فوت آزاد هستید در تصرف در اموالتان به شرط اینکه در حیطه قوانین شرعی باشد. در نتیجه روایت دلالت بر مدعی ندارد.

متن کامل تقریر را می توانید از اینجا بارگیری و مشاهده کنید./906/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰